3 manieren waarop je storytelling toepast

Auteur:

storytelling-toepast/" />

Door: Petra Kindts, Eigen & Wijze Internet Marketing
Gepubliceerd op: 29-10-2013

Met storytelling kun je veel meer doen dan alleen je boodschap duidelijk maken. Je gebruikt storytelling ook om iemand zijn aandacht te sturen, iemand af te leiden of om je boodschap aantrekkelijker te maken.

Aandacht sturen met storytelling

Kijk eens naar deze 2 banners voor de film The Hobbit: The Desolation of Smaug.

Voorbeeld Storytelling Voorbeeld Storytelling 2

Bij welke banner keek je eerder naar de tekst? Was dat bij de tweede, net als ik? Vast wel. En waarom? Omdat daar jouw aandacht richting de tekst wordt gestuurd. Dat sturen doet het personage met kijken en wijzen richting de tekst. Het personage op de eerste banner kijkt de andere kant op, waardoor de tekst ons ook minder opvalt.

Kijkrichting online toepassen

Wil je een aanbieding of artikel in de spotlight zetten? Zorg dan voor een mooie afbeelding waarin het model naar je aanbieding kijkt of wijst. De aandacht van je bezoekers zal die richting volgen.

Afleiden met storytelling

Kijk nu eens naar dit filmpje. Hier besteelt Apollo Robbins 3 presentatoren zonder dat ze het doorhebben. En dat terwijl hij ze vertelt dat hij ze gaat bestelen.


Behalve dat je aandacht kan sturen met storytelling, leidt je iemand ook gemakkelijk af. Apollo vertelt dat hij een zakkenroller is. Je weet dat je bestolen gaat worden, maar toch krijgt Apollo het voor elkaar om je horloge van je pols te halen en je portemonnee uit je broekzak te vissen. Hij gebruikt storytelling om jouw aandacht ergens anders op te richten dan op het voorwerp dat hij aan het stelen is.

Je boodschap wordt beter onthouden

Maar, zo onthoud je wel eenvoudig een andere boodschap: zo gemakkelijk is het nou om je spullen te stelen! Dit filmpje onthoud je beter dan een simpele waarschuwing dat er zakkenrollers aanwezig zijn. Dit heeft Apollo veel bekendheid gegeven. Zo stal hij ook van een agent van de Amerikaanse geheime dienst. Hierna werd Apollo door de geheime dienst ingehuurd als consulent.

Aantrekkelijker maken met storytelling

Daarnaast zet je storytelling ook in om je boodschap duidelijker en aantrekkelijker te maken. Zeg nou zelf, op welke manier lees je liever over de cijfers van Redbox?

Infographic

In de infographic staat precies dezelfde informatie als in de rijtjes met cijfers aan de rechterkant. Alleen is het mooier vormgegeven en wordt het verhaal benadrukt met de visuals. Door de cijfers op deze manier te presenteren, wordt het niet alleen leuker om te bekijken. Ook wordt de boodschap (Redbox is succesvol!) beter onthouden en overtuigd het meer van hoe goed RedBox bezig is.

Blog aangeboden door: Eigen & Wijze Internet Marketing

Terug