Google Places - zet je bedrijf op de kaart

Auteur:

Door Monique van Dam, Marketingenergy
Gepubliceerd op: 29-03-2013

Elke organisatie die beter gevonden wil worden op internet, doet er goed aan het bedrijf aan te melden bij Google Places Zakelijk, of ook wel genoemd Google+ Lokaal. Een gratis lokaal platform van Google. Je zet je bedrijf letterlijk en figuurlijk beter op de kaart door een uitgebreid profiel in te vullen. Als iemand bijvoorbeeld via maps.google.nl gaat zoeken op jouw bedrijfsnaam, ziet die eerder waar je op de kaart te vinden bent en waar meer informatie te vinden is. Bezoekers en klanten kunnen er ook hun recensies op vermelden en dat helpt!

Aanmelden bij Google Places

De eerste stap is het verkrijgen van een Google+ account. Maak voor uw bedrijf een zakelijk Google+ account aan. Vul daarna het aanmeldformulier in op www.google.nl/bedrijfscentrum. U voegt uw eigen bedrijf toe en meldt dit aan Google. Google wil checken of u ook daadwerkelijk de eigenaar bent van het bedrijf dat u heeft opgegeven. U ziet direct op welke manier Google dat met u wil checken. Soms is dat via SMS of kunt u gebeld worden. In andere gevallen krijgt u per post van Google een speciale code op een briefkaart toegestuurd. Daar gaat dan wel ongeveer 5 dagen overheen.

Verificatie door Google

Als de toegezonden code is ingevuld, dan start Google het verwerkingsproces van uw gegevens en kan het nog eens twee weken duren voor de uitgebreide vermelding een feit is. U krijgt geen bericht of het is verwerkt, dus dat moet u zelf in de gaten houden voordat u verder kunt. De status hiervan staat vermeld op de pagina van het Google Bedrijfscentrum.

Profiel invullen volgens de regels!

Zodra alles is goedgekeurd is er de mogelijkheid om binnen Google Places een bedrijfsprofiel aan te maken. De meeste kans van slagen op een succesvolle vermelding is om alle velden te vullen. Door tussendoor op Verzenden te klikken, kunt u rechts kijken hoeveel procent van het profiel al is gevuld. In de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk om alles goed gevuld te krijgen. Hierbij enkele tips op basis van ervaringen uit de praktijk.

  • Het beste is ervoor te zorgen dat het e-mailadres de bedrijfsnaam bevat.
  • Bedenk vooraf welke tekst uw bedrijf het beste omschrijft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een stuk uit de tekst ‘Over ons’ die u op uw website heeft staan. Kopieer die eerst naar het kladbord, kort het in tot maximaal 200 karakters en plaats dit in het juiste veld.
  • Vergeet niet een faxnummer of extra telefoonnummer te vermelden.
  • Kies bij Categorie een van de type organisaties die in de lijst van Google te vinden zijn en zorg dat dit uw belangrijkste categorie is. Volgens de kwaliteitsrichtlijnen bedrijfsvermeldingen van Google moet de hoofdcategorie laten zien wat uw bedrijf IS, niet wat het DOET. Dus wel ‘ziekenhuis’ maar geen ‘vaccinaties’. Toets de beginletter(s) in van de categorie die u in uw hoofd hebt en kijk of het in de lijst staat. Zo niet, zoek dan een alternatief, maar dat alternatief moet ook in de lijst voorkomen. Daarnaast staat u vrij om zelf categorieën toe te voegen en die zijn vrij van de lijst.

Controleer het resultaat op Google Maps

Wilt u zien hoe u nu door anderen gevonden en gezien kunt worden. Kijk dan op maps.google.nl en toets uw bedrijfsnaam met eventueel de vestigingsplaats in. Is de vermelding niet helemaal naar uw zin, log dan gewoon opnieuw in en breng veranderingen aan in het profiel. Het kan even duren voordat de wijzigingen ook verwerkt zijn. Als u regelmatig inlogt met uw zakelijke account, dan kunt u ook het verloop in de traffic bekijken die gegeneerd wordt met uw vermelding, dus hoe vaak andere mensen uw bedrijf hebben gezocht via Google Maps. Interessant om te weten.

Blog aangeboden door: Marketingenergy

Terug