Cursus Crisiscommunicatie

  • 3 dagen
  • 1499
  • eerstvolgende startdatum 16 mei

Een uitgelekte mail, uitslaande brand, gerucht, bedrijfsongeval, fraude of schorsing; allemaal zaken die in de snelle wereld van social media heel snel kunnen uitmonden tot een crisissituatie. Het is zaak om de communicatie adequaat en effectief in te zetten om imagoschade te voorkomen.

Een uitgelekte mail, uitslaande brand, gerucht, bedrijfsongeval, fraude of schorsing; allemaal zaken die in de snelle wereld van social media heel snel kunnen uitmonden tot een crisissituatie. Het is zaak om de communicatie adequaat en effectief in te zetten om imagoschade te voorkomen.

Waarom Eduvision?

Gecertificeerde trainingen

Praktijkcase centraal

Ervaren docenten uit de praktijk

98% klanttevredenheid

Meer dan 150.000 klanten

Beoordelingen

Cursus Crisiscommunicatie

Wat vond u goed?: Goed materiaal, de goede onderwerpen werden op een begrjipelijke manier behandeld.

Cursus Crisiscommunicatie Inhouse 4.0
Alle beoordelingen

Cursus Crisiscommunicatie: Inleiding

Tijdens de cursus crisiscommunicatie leert u hoe u handelt in verschillende crisissituaties. Wij geven richting hoe u de beschikbare communicatiemogelijkheden inzet ten tijde van een crisis. Het gebruik van social media en het monitoren ervan, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het uitvoeren van omgevingsanalyses en het geven van interviews en persconferenties komen aan bod.

Na afloop van deze cursus bent u in staat om daadkrachtig, snel, empatisch en informatief te reageren tijdens verschillende soorten crisissituaties. U weet hoe u moet handelen, hoe u inspeelt op social media en u weet welke valkuilen u moet vermijden.

Cursus Crisiscommunicatie: Modulen

Deze cursus bestaat uit 7 modulen die samen drie lesdagen beslaan. In deze cursus gaat u praktijkgericht met de onderstaande modulen aan de slag aan de hand van uw eigen case of een bestaande case uit de markt.

Omvang crisis en omgevingsanalyse

Bij een crisis is het van belang om zo snel mogelijk vast te stellen wat de omvang is en hoeveel persoonlijke en materiële schade het betreft. U bepaalt uw prioriteiten en u voert ook een omgevingsanalyse uit die u in deze module gaat maken.

Rol social media

In een crisissituatie is het belangrijk om snel te handelen om te voorkomen dat geruchten een eigen leven gaan leiden. Social media is hier de spil. Hoe gaat u hiermee om? Hoe reageert u op emotionele, woedende of onjuiste berichtgeving? In deze module komt dit uitgebreid aan bod.

Monitoring

Adequaat reageren op onjuiste berichtgeving en onzekerheid wegnemen zijn belangrijke aspecten van crisiscommunicatie. Enkel door doelgericht te monitoren, weet u wat er speelt en over uw bedrijf geschreven wordt. In deze module leert u alles over online monitoren zodat niets u meer ontgaat.

Persconferenties & interviews

Journalisten stellen vaak lastige vragen waar u nog niet direct volledige openheid over kunt of wilt geven. U leert in deze module hoe u zich voorbereid op het geven van interviews en persconferenties.

Interne communicatie

Niet alleen de communicatie naar de media en klanten is belangrijk tijdens crisis. Om als bedrijf eenheid en rust uit te stralen, moet u het personeel informeren en instrueren. Daarnaast krijgt u ook handvatten in welke informatie u wel en welke informatie u beter niet intern kunt verspreiden.

Reputatieschade

Tijdens crisissituaties bestaat het gevaar dat het reputatieschade toebrengt aan uw merk of bedrijf. Tijdens deze module leert u hoe u dit voorkomt en ook hoe u ontstane schade zoveel mogelijk kunt beperken.

Strategie

Crisissituaties komen altijd onverwacht en zijn vaak niet te voorspellen. Toch kunt u zich voorbereiden door een strategie te bepalen hoe u handelt tijdens calamiteiten. In deze module schrijft u uw eigen crisiscommunicatie strategie.

Cursus Crisiscommunicatie: Extra info

Docenten

Om de praktijk zo dicht mogelijk te benaderen, werkt Eduvision uitsluitend met docenten die zelf in de praktijk actief zijn. Zij kennen de branche, de klanten en de problemen waar je tegenaan loopt. Daarom zijn zij tijdens deze training je persoonlijke coach. De vakdocent staat volledig tot je beschikking en ondersteunt direct en doelgericht bij je eigen praktijkcase.

Benodigdheden

Om het meeste rendement te halen uit de Cursus Crisiscommunicatie verzoeken wij je vriendelijk om je eigen laptop mee te nemen. Hierdoor heb je altijd jouw eigen praktijkcase en opleidingsmateriaal bij de hand en kun je thuis direct verder met je eigen case.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor iedereen die op marketing- en/of communicatievlak werkzaam is en doelgericht wil leren communiceren tijdens crisissituaties waarbij de rol van social media centraal staat.

Literatuur

Eduvision maakt altijd gebruik van de laatste inzichten op het gebied van crisiscommunicatie. Ook de literatuur en het lesmateriaal zijn altijd recent en actueel.

Cursus Crisiscommunicatie: Beoordelingen

4.0

Wat vond u goed?: Goed materiaal, de goede onderwerpen werden op een begrjipelijke manier behandeld.

Cursus Crisiscommunicatie: Startdata

Kies uit 3 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Eindhoven.


Cursus Crisiscommunicatie: Tarieven

Tarief

De Cursus Crisiscommunicatie kost €1499,- (€1813,- incl. BTW). (kmo subsidie mogelijk)

Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).

Kmo-portefeuille voor ondernemers

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.

Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?

De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.

Hoeveel subsidies kan ik krijgen?

Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.

  • Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 40 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 10.000 euro steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 15.000 euro per jaar.

Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?

Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.

Subsidies aanvragen en ontvangen

Aanmelden bij de kmo-portefeuille doet je gewoon online. Ook je subsidies vraag je eenvoudig aan via de website. Geen ellenlange dossierverwerking dus.

Subsidies stopzetten en terugbetaling

Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.

Cursus Crisiscommunicatie: Virtuele training

De Cursus Crisiscommunicatie online

Wil je de Cursus Crisiscommunicatie online volgen? Dat kan! Wij leveren praktijkgerichte virtuele trainingen op maat. De trainer stemt de inhoud van de Cursus Crisiscommunicatie speciaal op jou en je collega's af. Het werkt via een online systeem waar je inlogt en vervolgens de trainer en je medecursisten online ontmoet. De trainer doorloopt met jou de lesstof en begeleidt je bij de praktijkopdrachten doordat hij je scherm kan overnemen en met je meekijkt.

Wacht niet langer en neem contact op voor de online Cursus Crisiscommunicatie!

Een uitgelekte mail, uitslaande brand, gerucht, bedrijfsongeval, fraude of schorsing; allemaal zaken die in de snelle wereld van social media heel snel kunnen uitmonden tot een crisissituatie. Het is zaak om de communicatie adequaat en effectief in te zetten om imagoschade te voorkomen.

Cursus Crisiscommunicatie: Inleiding

Tijdens de cursus crisiscommunicatie leert u hoe u handelt in verschillende crisissituaties. Wij geven richting hoe u de beschikbare communicatiemogelijkheden inzet ten tijde van een crisis. Het gebruik van social media en het monitoren ervan, speelt daarin een belangrijke rol. Ook het uitvoeren van omgevingsanalyses en het geven van interviews en persconferenties komen aan bod.

Na afloop van deze cursus bent u in staat om daadkrachtig, snel, empatisch en informatief te reageren tijdens verschillende soorten crisissituaties. U weet hoe u moet handelen, hoe u inspeelt op social media en u weet welke valkuilen u moet vermijden.

Cursus Crisiscommunicatie: Modulen

Deze cursus bestaat uit 7 modulen die samen drie lesdagen beslaan. In deze cursus gaat u praktijkgericht met de onderstaande modulen aan de slag aan de hand van uw eigen case of een bestaande case uit de markt.

Omvang crisis en omgevingsanalyse

Bij een crisis is het van belang om zo snel mogelijk vast te stellen wat de omvang is en hoeveel persoonlijke en materiële schade het betreft. U bepaalt uw prioriteiten en u voert ook een omgevingsanalyse uit die u in deze module gaat maken.

Rol social media

In een crisissituatie is het belangrijk om snel te handelen om te voorkomen dat geruchten een eigen leven gaan leiden. Social media is hier de spil. Hoe gaat u hiermee om? Hoe reageert u op emotionele, woedende of onjuiste berichtgeving? In deze module komt dit uitgebreid aan bod.

Monitoring

Adequaat reageren op onjuiste berichtgeving en onzekerheid wegnemen zijn belangrijke aspecten van crisiscommunicatie. Enkel door doelgericht te monitoren, weet u wat er speelt en over uw bedrijf geschreven wordt. In deze module leert u alles over online monitoren zodat niets u meer ontgaat.

Persconferenties & interviews

Journalisten stellen vaak lastige vragen waar u nog niet direct volledige openheid over kunt of wilt geven. U leert in deze module hoe u zich voorbereid op het geven van interviews en persconferenties.

Interne communicatie

Niet alleen de communicatie naar de media en klanten is belangrijk tijdens crisis. Om als bedrijf eenheid en rust uit te stralen, moet u het personeel informeren en instrueren. Daarnaast krijgt u ook handvatten in welke informatie u wel en welke informatie u beter niet intern kunt verspreiden.

Reputatieschade

Tijdens crisissituaties bestaat het gevaar dat het reputatieschade toebrengt aan uw merk of bedrijf. Tijdens deze module leert u hoe u dit voorkomt en ook hoe u ontstane schade zoveel mogelijk kunt beperken.

Strategie

Crisissituaties komen altijd onverwacht en zijn vaak niet te voorspellen. Toch kunt u zich voorbereiden door een strategie te bepalen hoe u handelt tijdens calamiteiten. In deze module schrijft u uw eigen crisiscommunicatie strategie.

Cursus Crisiscommunicatie: Beoordelingen

4.0

Wat vond u goed?: Goed materiaal, de goede onderwerpen werden op een begrjipelijke manier behandeld.

Cursus Crisiscommunicatie: Startdata

Kies uit 3 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Eindhoven.


Cursus Crisiscommunicatie: Tarieven

Tarief

De Cursus Crisiscommunicatie kost €1499,- (€1813,- incl. BTW). (kmo subsidie mogelijk)

Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).

Kmo-portefeuille voor ondernemers

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.

Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?

De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.

Hoeveel subsidies kan ik krijgen?

Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.

  • Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 40 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 10.000 euro steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 15.000 euro per jaar.

Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?

Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.

Subsidies aanvragen en ontvangen

Aanmelden bij de kmo-portefeuille doet je gewoon online. Ook je subsidies vraag je eenvoudig aan via de website. Geen ellenlange dossierverwerking dus.

Subsidies stopzetten en terugbetaling

Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.

Cursus Crisiscommunicatie: Virtuele training

De Cursus Crisiscommunicatie online

Wil je de Cursus Crisiscommunicatie online volgen? Dat kan! Wij leveren praktijkgerichte virtuele trainingen op maat. De trainer stemt de inhoud van de Cursus Crisiscommunicatie speciaal op jou en je collega's af. Het werkt via een online systeem waar je inlogt en vervolgens de trainer en je medecursisten online ontmoet. De trainer doorloopt met jou de lesstof en begeleidt je bij de praktijkopdrachten doordat hij je scherm kan overnemen en met je meekijkt.

Wacht niet langer en neem contact op voor de online Cursus Crisiscommunicatie!

Speciale deals ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden
Uw inschrijving is verwerkt.