Leergang Marketing Intelligence

  • 9 dagen
  • 3999
  • eerstvolgende startdatum 7 februari  startgarantie

Marketing Intelligence bestaat uit het verzamelen, analyseren en rapporteren van data uit databases en marktonderzoeken. Mede dankzij online marketing komt er steeds meer data tot de beschikking van marketing managers, marktonderzoekers en data analisten. Deze data wordt gebruikt om de marketingactiviteiten daarop te baseren en een meerwaarde te leveren. Op basis van deze gegevens wordt het klant- en marktgedrag beschreven. Hier komen de KPI’s goed van pas. Wanneer er iets verschilt van de verwachting, kan daar op worden ingespeeld. Aan de hand van jouw bevindingen kunnen daar (automatisch) nieuwe acties op worden gebaseerd en gestart. Jij past dus de marketingacties en het proces aan, aan het gedrag van de doelgroep en de beschikbare data analyses. Van hieruit ontstaan er weer waardevolle gegevens, waar later weer andere marketingacties op gebaseerd kunnen worden. Zo blijft het hele proces dus door gaan. Om concurrentievoordeel te halen, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen en gegevens van de markt en de klant. Al deze gegevens kunnen gebruikt worden bij marketingactiviteiten en besluitvorming. Op basis van de beschikbare data kun je dus verstandige keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch aanpassen van Google Adwords advertenties. Tijdens de leergang Marketing Intelligence leer je hoe je (marketing)data kunt voorbereiden om te analyseren, hoe je met deze data voorspellende analyses kunt maken en hoe je meer inzicht kunt krijgen in de doelgroep segmenten van jouw bedrijf dankzij SPSS.

Marketing Intelligence bestaat uit het verzamelen, analyseren en rapporteren van data uit databases en marktonderzoeken. Mede dankzij online marketing komt er steeds meer data tot de beschikking van marketing managers, marktonderzoekers en data analisten. Deze data wordt gebruikt om de marketingactiviteiten daarop te baseren en een meerwaarde te leveren. Op basis van deze gegevens wordt het klant- en marktgedrag beschreven. Hier komen de KPI’s goed van pas. Wanneer er iets verschilt van de verwachting, kan daar op worden ingespeeld. Aan de hand van jouw bevindingen kunnen daar (automatisch) nieuwe acties op worden gebaseerd en gestart. Jij past dus de marketingacties en het proces aan, aan het gedrag van de doelgroep en de beschikbare data analyses. Van hieruit ontstaan er weer waardevolle gegevens, waar later weer andere marketingacties op gebaseerd kunnen worden. Zo blijft het hele proces dus door gaan. Om concurrentievoordeel te halen, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen en gegevens van de markt en de klant. Al deze gegevens kunnen gebruikt worden bij marketingactiviteiten en besluitvorming. Op basis van de beschikbare data kun je dus verstandige keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch aanpassen van Google Adwords advertenties. Tijdens de leergang Marketing Intelligence leer je hoe je (marketing)data kunt voorbereiden om te analyseren, hoe je met deze data voorspellende analyses kunt maken en hoe je meer inzicht kunt krijgen in de doelgroep segmenten van jouw bedrijf dankzij SPSS.

Waarom Eduvision?

Gecertificeerde trainingen

Praktijkcase centraal

Ervaren docenten uit de praktijk

98% klanttevredenheid

Meer dan 150.000 klanten

Kenmerken Leergang Marketing Intelligence

Alle startdata
Waar en wanneer wilt u de opleiding volgen?

Leergang Marketing Intelligence: Inleiding

Tijdens de Leergang Marketing Intelligence

Marketing Intelligence (MI) is de relevante informatie en data over de markten en klanten van een organisatie. Het wordt verzameld en geanalyseerd met als doel om marketingactiviteiten, al dan niet automatisch, aan te passen aan de analyseresultaten. De analyses kunnen het besluitvormingsproces bevorderen, zodat het nauwkeurig en betrouwbaar wordt. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij het bepalen van marktkansen, een marktpenetratie strategie en de ontwikkeling van de marktstatistieken.
Wil jij beter gebruik maken van de beschikbare data en statistieken en daar de marketingacties op aanpassen? Wil jij inzicht krijgen in jouw marktkansen en daar optimaal van benutten? Wij bieden je graag een leergang op maat aan. Tijdens de Leergang Marketing Intelligence doorloop je drie verschillende cursussen om dit te bereiken. Om bezig te gaan met Marketing Intelligence volg je de cursussen: SQL, Predictive Analytics en SPSS Advanced.

Resultaat

Na afloop van de Leergang Marketing Intelligence ben je in staat om:

  • Data voor te bereiden voor analyse
  • Data te analyseren en visualiseren
  • Voorspellende analyses te maken
  • Meer inzicht te krijgen in klantsegmenten met de diverse analyses
  • Marketingacties te bepalen

Praktijkgerichte aanpak

De Leergang Marketing Intelligence is zeer praktijkgericht. Je gaat aan de slag met de beschikbare of eigen data in combinatie met SQL en SPSS. Je leert hoe je data kunt omzetten in gegevens en hoe je deze kunt analyseren. Daar worden weer voorspellende analyses op gebaseerd. Aan de hand van deze analyses zal je leren marketingactiviteiten aan te passen.

Leergang Marketing Intelligence: Modulen

Tijdens de Leergang Marketing Intelligence komen de volgende onderwerpen aan bod:

Cursus SQL

SQL is de taal waarmee je de communicatie tussen jouw database en applicatie verzorgt. Met SQL haal je met behulp van queries gegevens op uit de database, voeg je gegevens toe of pas je gegevens aan. Deze data kunnen uit verschillende databronnen komen, zoals web analytics, Business Intelligence en omzetgegevens. Met andere woorden, je bereidt de benodigde data voor om ze te kunnen analyseren. Met een grondige kennis van SQL ben je in staat om complexe database applicaties te bouwen.
Tijdens de cursus SQL leer je hoe je selecties kunt maken, hoe je data kunt bewerken en hoe je deze aan elkaar koppelt.

Cursus Predictive Analytics

Predictive Analytics (voorspellende analyses) is een gebied van data mining dat zich bezighoudt met het extraheren van informatie uit data en het te gebruiken om trends en gedragspatronen te voorspellen. De kern van Predictive Analytics bestaat uit het vastleggen van de relaties tussen de verklarende variabelen en de voorspellende variabelen van gebeurtenissen uit het verleden. Vanuit deze relaties kunnen er toekomstige voorspellingen gemaakt worden. Het is echter belangrijk op te merken dat de nauwkeurigheid en de bruikbaarheid van de resultaten sterk afhangen van het niveau van de data-analyse en de kwaliteit van de aannames. Daar kunnen dan doordachte activiteiten op gebaseerd worden.
Tijdens de cursus Predictive Analytics krijg je inzicht in welke technieken er nodig zijn om data uit jouw CRM systeem, statistieken en overige systemen te verzamelen, te classificeren, te analyseren en te benutten om voorspellingen te maken voor toekomstig klantengedrag.

Cursus SPSS Advanced

SPSS is een zeer veelzijdig statistiekprogramma waarmee je flexibele en betrouwbare statistische bewerkingen en analyses uitvoert. Dit programma biedt een variatie aan geavanceerde statistische technieken, zoals het toepassen van factoranalyse, clusteranalyse, variantieanalyse, logistische regressies en lineaire modellen. Ook helpt het om je te ondersteunen in welke situaties deze technieken het beste worden toegepast. Op basis daarvan kan je een analyse opzetten, de juiste hypotheses opstellen en de resultaten van de analyses interpreteren en toepassen. Omdat de cursus SPSS erg uitgebreid is, wordt deze aangepast voor de leergang Marketing Intelligence. Er wordt dieper ingegaan op de factoranalyse, clusteranalyse en discriminantanalyse. Aan de hand van de analyses die er gemaakt worden, kan er beter gekeken worden naar de doelgroep en de markt van een organisatie en van daaruit verstandige keuzes gemaakt worden voor de marketingacties.
Tijdens de cursus SPSS Advanced leer je om de beschikbare data te gebruiken. Hiermee kan je variabelen samenvatten in factoren, de markt clusteren in segmenten en nieuwe klanten toevoegen aan deze segmenten. Aan de hand van deze factoren en segmenten bepaal je de acties voor de marketing.

Praktijkcase

De Leergang Marketing Intelligence is zeer praktijkgericht. Je gaat aan de slag met de beschikbare of eigen data in combinatie met SQL en SPSS. Je leert hoe je data kunt omzetten in gegevens en hoe je deze kunt gebruiken voor factor-, cluster- en discriminantanalyses. Daar kunnen weer voorspellende analyses op worden gebaseerd. Van daar uit kunnen de nieuwe acties voor de marketing nader worden bepaald.

Leergang Marketing Intelligence: Startdata

Kies uit 3 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Eindhoven.



Startgarantie

Al onze trainingen worden gegarandeerd verzorgd. Mocht het voorkomen dat een training waarvoor je aangemeld bent, niet het minimum aantal deelnemers heeft bereikt, dan bieden wij je voor dezelfde prijs een upgrade aan naar een inhouse training bij jou op locatie.

Leergang Marketing Intelligence: Tarieven

Tarief

De Leergang Marketing Intelligence kost € 3999,- (€ 4838,- incl. BTW). (kmo subsidie mogelijk)

Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).

Kmo-portefeuille voor ondernemers

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.

Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?

De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.

Hoeveel subsidies kan ik krijgen?

Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.

  • Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 40 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 10.000 euro steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 15.000 euro per jaar.

Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?

Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.

Subsidies aanvragen en ontvangen

Aanmelden bij de kmo-portefeuille doet je gewoon online. Ook je subsidies vraag je eenvoudig aan via de website. Geen ellenlange dossierverwerking dus.

Subsidies stopzetten en terugbetaling

Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.

Leergang Marketing Intelligence: Virtuele training

De Leergang Marketing Intelligence online

Wil je de Leergang Marketing Intelligence online volgen? Dat kan! Wij leveren praktijkgerichte virtuele trainingen op maat. De trainer stemt de inhoud van de Leergang Marketing Intelligence speciaal op jou en je collega's af. Het werkt via een online systeem waar je inlogt en vervolgens de trainer en je medecursisten online ontmoet. De trainer doorloopt met jou de lesstof en begeleidt je bij de praktijkopdrachten doordat hij je scherm kan overnemen en met je meekijkt.

Wacht niet langer en neem contact op voor de online Leergang Marketing Intelligence!

Marketing Intelligence bestaat uit het verzamelen, analyseren en rapporteren van data uit databases en marktonderzoeken. Mede dankzij online marketing komt er steeds meer data tot de beschikking van marketing managers, marktonderzoekers en data analisten. Deze data wordt gebruikt om de marketingactiviteiten daarop te baseren en een meerwaarde te leveren. Op basis van deze gegevens wordt het klant- en marktgedrag beschreven. Hier komen de KPI’s goed van pas. Wanneer er iets verschilt van de verwachting, kan daar op worden ingespeeld. Aan de hand van jouw bevindingen kunnen daar (automatisch) nieuwe acties op worden gebaseerd en gestart. Jij past dus de marketingacties en het proces aan, aan het gedrag van de doelgroep en de beschikbare data analyses. Van hieruit ontstaan er weer waardevolle gegevens, waar later weer andere marketingacties op gebaseerd kunnen worden. Zo blijft het hele proces dus door gaan. Om concurrentievoordeel te halen, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen en gegevens van de markt en de klant. Al deze gegevens kunnen gebruikt worden bij marketingactiviteiten en besluitvorming. Op basis van de beschikbare data kun je dus verstandige keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch aanpassen van Google Adwords advertenties. Tijdens de leergang Marketing Intelligence leer je hoe je (marketing)data kunt voorbereiden om te analyseren, hoe je met deze data voorspellende analyses kunt maken en hoe je meer inzicht kunt krijgen in de doelgroep segmenten van jouw bedrijf dankzij SPSS.

Leergang Marketing Intelligence: Inleiding

Tijdens de Leergang Marketing Intelligence

Marketing Intelligence (MI) is de relevante informatie en data over de markten en klanten van een organisatie. Het wordt verzameld en geanalyseerd met als doel om marketingactiviteiten, al dan niet automatisch, aan te passen aan de analyseresultaten. De analyses kunnen het besluitvormingsproces bevorderen, zodat het nauwkeurig en betrouwbaar wordt. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij het bepalen van marktkansen, een marktpenetratie strategie en de ontwikkeling van de marktstatistieken.
Wil jij beter gebruik maken van de beschikbare data en statistieken en daar de marketingacties op aanpassen? Wil jij inzicht krijgen in jouw marktkansen en daar optimaal van benutten? Wij bieden je graag een leergang op maat aan. Tijdens de Leergang Marketing Intelligence doorloop je drie verschillende cursussen om dit te bereiken. Om bezig te gaan met Marketing Intelligence volg je de cursussen: SQL, Predictive Analytics en SPSS Advanced.

Resultaat

Na afloop van de Leergang Marketing Intelligence ben je in staat om:

  • Data voor te bereiden voor analyse
  • Data te analyseren en visualiseren
  • Voorspellende analyses te maken
  • Meer inzicht te krijgen in klantsegmenten met de diverse analyses
  • Marketingacties te bepalen

Praktijkgerichte aanpak

De Leergang Marketing Intelligence is zeer praktijkgericht. Je gaat aan de slag met de beschikbare of eigen data in combinatie met SQL en SPSS. Je leert hoe je data kunt omzetten in gegevens en hoe je deze kunt analyseren. Daar worden weer voorspellende analyses op gebaseerd. Aan de hand van deze analyses zal je leren marketingactiviteiten aan te passen.

Leergang Marketing Intelligence: Modulen

Tijdens de Leergang Marketing Intelligence komen de volgende onderwerpen aan bod:

Cursus SQL

SQL is de taal waarmee je de communicatie tussen jouw database en applicatie verzorgt. Met SQL haal je met behulp van queries gegevens op uit de database, voeg je gegevens toe of pas je gegevens aan. Deze data kunnen uit verschillende databronnen komen, zoals web analytics, Business Intelligence en omzetgegevens. Met andere woorden, je bereidt de benodigde data voor om ze te kunnen analyseren. Met een grondige kennis van SQL ben je in staat om complexe database applicaties te bouwen.
Tijdens de cursus SQL leer je hoe je selecties kunt maken, hoe je data kunt bewerken en hoe je deze aan elkaar koppelt.

Cursus Predictive Analytics

Predictive Analytics (voorspellende analyses) is een gebied van data mining dat zich bezighoudt met het extraheren van informatie uit data en het te gebruiken om trends en gedragspatronen te voorspellen. De kern van Predictive Analytics bestaat uit het vastleggen van de relaties tussen de verklarende variabelen en de voorspellende variabelen van gebeurtenissen uit het verleden. Vanuit deze relaties kunnen er toekomstige voorspellingen gemaakt worden. Het is echter belangrijk op te merken dat de nauwkeurigheid en de bruikbaarheid van de resultaten sterk afhangen van het niveau van de data-analyse en de kwaliteit van de aannames. Daar kunnen dan doordachte activiteiten op gebaseerd worden.
Tijdens de cursus Predictive Analytics krijg je inzicht in welke technieken er nodig zijn om data uit jouw CRM systeem, statistieken en overige systemen te verzamelen, te classificeren, te analyseren en te benutten om voorspellingen te maken voor toekomstig klantengedrag.

Cursus SPSS Advanced

SPSS is een zeer veelzijdig statistiekprogramma waarmee je flexibele en betrouwbare statistische bewerkingen en analyses uitvoert. Dit programma biedt een variatie aan geavanceerde statistische technieken, zoals het toepassen van factoranalyse, clusteranalyse, variantieanalyse, logistische regressies en lineaire modellen. Ook helpt het om je te ondersteunen in welke situaties deze technieken het beste worden toegepast. Op basis daarvan kan je een analyse opzetten, de juiste hypotheses opstellen en de resultaten van de analyses interpreteren en toepassen. Omdat de cursus SPSS erg uitgebreid is, wordt deze aangepast voor de leergang Marketing Intelligence. Er wordt dieper ingegaan op de factoranalyse, clusteranalyse en discriminantanalyse. Aan de hand van de analyses die er gemaakt worden, kan er beter gekeken worden naar de doelgroep en de markt van een organisatie en van daaruit verstandige keuzes gemaakt worden voor de marketingacties.
Tijdens de cursus SPSS Advanced leer je om de beschikbare data te gebruiken. Hiermee kan je variabelen samenvatten in factoren, de markt clusteren in segmenten en nieuwe klanten toevoegen aan deze segmenten. Aan de hand van deze factoren en segmenten bepaal je de acties voor de marketing.

Praktijkcase

De Leergang Marketing Intelligence is zeer praktijkgericht. Je gaat aan de slag met de beschikbare of eigen data in combinatie met SQL en SPSS. Je leert hoe je data kunt omzetten in gegevens en hoe je deze kunt gebruiken voor factor-, cluster- en discriminantanalyses. Daar kunnen weer voorspellende analyses op worden gebaseerd. Van daar uit kunnen de nieuwe acties voor de marketing nader worden bepaald.

Leergang Marketing Intelligence: Startdata

Kies uit 3 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Eindhoven.



Startgarantie

Al onze trainingen worden gegarandeerd verzorgd. Mocht het voorkomen dat een training waarvoor je aangemeld bent, niet het minimum aantal deelnemers heeft bereikt, dan bieden wij je voor dezelfde prijs een upgrade aan naar een inhouse training bij jou op locatie.

Leergang Marketing Intelligence: Tarieven

Tarief

De Leergang Marketing Intelligence kost € 3999,- (€ 4838,- incl. BTW). (kmo subsidie mogelijk)

Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).

Kmo-portefeuille voor ondernemers

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.

Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?

De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.

Hoeveel subsidies kan ik krijgen?

Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.

  • Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 40 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 10.000 euro steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 15.000 euro per jaar.

Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?

Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.

Subsidies aanvragen en ontvangen

Aanmelden bij de kmo-portefeuille doet je gewoon online. Ook je subsidies vraag je eenvoudig aan via de website. Geen ellenlange dossierverwerking dus.

Subsidies stopzetten en terugbetaling

Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.

Leergang Marketing Intelligence: Virtuele training

De Leergang Marketing Intelligence online

Wil je de Leergang Marketing Intelligence online volgen? Dat kan! Wij leveren praktijkgerichte virtuele trainingen op maat. De trainer stemt de inhoud van de Leergang Marketing Intelligence speciaal op jou en je collega's af. Het werkt via een online systeem waar je inlogt en vervolgens de trainer en je medecursisten online ontmoet. De trainer doorloopt met jou de lesstof en begeleidt je bij de praktijkopdrachten doordat hij je scherm kan overnemen en met je meekijkt.

Wacht niet langer en neem contact op voor de online Leergang Marketing Intelligence!

Speciale deals ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden
Uw inschrijving is verwerkt.